Sposoby na zachęcenie dziecka do rozmowy z rówieśnikami podczas pandemii koronawirusa

opublikowane: 1 kwi 2020, 03:55 przez SP 4 Lubań   [ zaktualizowane 1 kwi 2020, 03:55 ]

Większość z nas nie potrzebuje dowodów naukowych, by wiedzieć, że pielęgnowanie przyjaźni jest ważne. A to właśnie silne więzi społeczne mają największy wpływ na długość życia, zdrowie i poczucie szczęścia.

5 powodów, dla których warto pielęgnować więzi międzyludzkie

1. Przyjaźnie zapobiegają chorobom

Więzi społeczne są buforem, który chroni organizm przed skutkami ciągłego stresu, a także jednym ze sposobów na rozładowanie przedłużającego się napięcia. Wraz ze wzrostem interakcji społecznych zmniejsza się ryzyko chorób.

 

2. Kontakty z drugim człowiekiem wyciszają i uspokajają

 

W obecnych czasach, gdy bezpośrednie kontakty międzyludzkie i rozmowę twarzą w twarz zastąpiły smartfony, maile i komunikatory, ludzie mogą stać się bardziej samotni. Bezpieczeństwo i zdrowie są jednak najwazniejsze, dlatego przebywanie w towarzystwie innych ludzi (choćby wirtualne) i utrzymywanie z nimi więzi jest ważnym elementem redukcji stresu. Zwiększa poczucie szczęścia, bezpieczeństwa i przynależności do grupy, co służy odprężeniu. Wsparcie społeczne powoduje wzrost poziomu hormonu zwanego oksytocyną, obniżającego poziom lęku. Jednocześnie oksytocyna zwiększa poczucie przywiązania do ludzi, którzy są dla nas ważni i pobudza ochotę do nawiązywania nowych więzi społecznych lub pogłębiania już tych istniejących. Osoby zestresowane, mające odpowiedni poziom wsparcia społecznego, otrzymują odprężający i dodający pewności siebie zastrzyk oksytocyny.

 

3. Bycie wśród ludzi wzmacnia nasze zdrowie psychiczne

 

Coraz częściej psychologowie podkreślają rolę uczestnictwa w życiu wspólnoty (również wirualnej) szerszej niż rodzinna dla dobrostanu człowieka. Wsparcie innych jest ważnym czynnikiem wpływającym pozytywnie na zdrowie psychiczne. Liczne społeczne interakcje pomagają zmniejszyć szkodliwe skutki stresu i sprzyjają poczuciu sensu i celu w życiu. Zdaniem Martina Seligmana – twórcy psychologii pozytywnej – poczucie szczęścia w większym stopniu zależy od zaangażowania się w życie wspólnoty i realizacji wartościowych ponad osobistych celów niż doznawanie indywidualnej przyjemności. Ponieważ więzi społeczne wytwarzają poczucie dobrostanu we wszystkich uczestnikach interakcji, tym samym sprzyjają tworzeniu nowych relacji.

Ludzie, którzy czują się bardziej związani z innymi rzadziej cierpią z powodu zaburzeń lękowych i depresji. Mają także wyższą samoocenę, są bardziej empatyczni i chętni do współpracy.

 

4. Rozmowy z drugim człowiekiem działają jak terapia

 

W sytuacjach kryzysowych, takich jak np. koronawirus, wsparcie innych ludzi pobudza układ odpornościowy, pomaga radzić sobie w nowej teraźniejszości czy dłużej zachować formę. Badania potwierdziły, że np. u mężczyzn po zawale serca, dysponujących licznymi kontaktami społecznymi, ryzyko kolejnej zapaści jest o 75% mniejsze w porównaniu do samotnych panów.

Dlatego coraz częściej nie tylko psycholodzy, ale też lekarze w zaleceniach, dotyczących zdrowego stylu życia obok diety z dużą ilością warzyw i regularnej aktywności fizycznej, rekomendują kultywowanie więzi społecznych. Bo ludzie samotni bez społecznego wsparcia często nie czują motywacji do dbania o siebie: rozpoczęcia diety, rozwijania hobby czy aktywności fizycznej.

5. Kontakty społeczne wzmacniają lotność umysłu

Społeczne kontakty usprawniają nabywanie nowych umiejętności i wiedzy. Dlatego uczniowie pracujący w grupach szybciej robią postępy np. z matematyki, bez względu na wkład w pracę grupy i pozycję, jaką w niej zajmują, niż samotnie zmagający się z ułamkami i pierwiastkami. Kilka lat temu naukowcy dowiedli też, że nawet krótki społeczny kontakt połączony z rozmową na banalne tematy, np. o pogodzie, pobudza poznawczą aktywność mózgu w porównywalnym do treningów umysłowych. Natomiast poczucie osamotnienia pogarsza zdolności poznawcze: pamięć, koncentrację, uwagę i umiejętność logicznego myślenia.

Ludzie to istoty społeczne i jak dowiedli neuropsycholodzy – wykluczenie z grupy czy inne niepowodzenie w życiu społecznym powoduje porównywalny ból do urazu fizycznego.

 

Co jeszcze można zrobić?

 

  1. W tym trudnym czasie, warto powiedzieć dziecku, że gdy poczuje tęsknotę za kolegą lub przyjacielem, może do niego zadzwonić w ustalonej porze. Można tego typu rozmowy wpisać w codzienny rytm.

 

  1. Pamiętajmy, że takie stałości są dla dzieci bardzo ważne. Spróbujmy na ten moment wprowadzić stałe punkty, które są adekwatne do tego wyjątkowego czasu.

 

  1. Dziecko może np. umówić się na telekonferencję po obiedzie, zadzwonić do przyjaciela, czy porozmawiać na komunikatorze. Dzięki nowym technologiom mamy spore możliwości komunikowania się i warto za ich pośrednictwem w obecnym czasie o więzi koleżeńskie dbać.

 

  1. Dzięki temu dziecko nie będzie miało poczucia izolacji. Fakt, że fizycznie się ze sobą nie widujemy, nie musi budować w nas poczucia osamotnienia, nie musi tak być.

 

  1. Zachęcajmy dzieci do bycia ze sobą w stałym kontakcie: niech piszą do siebie miłe sms-y, wysyłają zdjęcia, komunikują się ze sobą. Poprzez to będą pielęgnowały poczucie bliskości psychicznej, bo mamy do tego wiele narzędzi.

 

  1. Wykorzystujmy nowe technologie, niech nam teraz służą. Poczucie emocjonalnej bliskości, wsparcie, bycie ze sobą w kontakcie jest ważne.
Comments