Kronika 2014/15‎ > ‎

Festiwal 2.0

opublikowane: 7 cze 2015, 07:37 przez SP 4 Lubań

29 maja były tylko cztery lekcje, ale za to wyjątkowe. Podczas pierwszej odbył się apel. Pani Kasia Kotarska  - Janeczko opowiedziała o całym roku programu Szkoła z klasą 2.0

Zobacz prezentację:  https://prezi.com/p4rpxjcmfl3p/presentation/


Pani dyrektor Marena Tomczyk opowiedziała o swoim zadaniu Szkoła z wi-fi. Koordynator 2.0 Elżbieta Soja wyjaśniła, na czym polegała jej rola. Dorota Dominików opowiedziała o swoim blogu 2.0, odznakach, przekonywała innych uczniów, że warto prowadzić bloga (swoją wypowiedź zilustrowała wykonaną przez siebie prezentacją PowerPoint). O zadaniach nauczycieli opowiedzieli uczniowie z różnych klas. Tłumaczyli na czym polegają odwrócone lekcje i zajęcia uczymy innych, opowiadali o zajęciach, w których uczestniczyli w tym roku szkolnym.


Najbardziej emocjonującym elementem był kahootowy quiz o akcji, w którym wzięły udział 3-osobowe drużyny z każdej klasy. Swoich reprezentantów mieli także nauczyciele. Quiz prowadziła uczennica klasy VI Maja.

Dla lekkiego wyciszenia emocji wysłuchaliśmy piosenki „Pan komputer” w wykonaniu klasy II c.


Apel zakończyło wręczenie dyplomu i słodkości zwycięzcom quizu – klasie VI a, wicemistrzom – klasie V a, naszej blogerce Dorocie oraz dyplomów za udział w programie – otrzymało je ponad 50 uczniów.


Podczas 2. i 3. lekcji uczniowie prowadzili zajęcia:

Uczniowie klasy 4c Kacper i Michał podzielili się z uczniami swoimi pasjami. Pierwsza lekcja dotyczyła dinozaurów. Chłopcy opowiadali o kosmosie, powstaniu planety Ziemia, o budowie, sposobie odżywiania i zwyczajach dinozaurów a następnie omówili dlaczego dinozaury wymarły. Uczniowie byli bardzo dobrze przygotowani korzystali z komputera, wyświetlali prezentację na tv. Podczas tych zajęć nie zabrakło ciekawych pytań, co świadczyło o tym, że żaden z uczniów na pewno nie znalazł się w tej klasie przypadkowo.
Druga lekcja nosiła tytuł: Jak dobrze przeprowadzić doświadczenie? Uczniowie przygotowali plakaty o bardzo ważnych zasadach i etapach przeprowadzania doświadczeń. Opowiadali o różnych doświadczeniach, prezentowali filmy dostępne w sieci. Uczniowie także wykonywali doświadczenia i wyjaśniali dlaczego tak się dzieje. Największe zaciekawienie wśród uczniów wywołała ciecz nieniutonowska, która w zależności od działania na nią siły zachowuje się jak ciecz lub jak ciało stałe. Uczniami opiekowała się pani Julianna Matyjewicz.


Uczniowie klasy IV a Jaś i Leon poprowadzili zajęcia języka polskiego nt. „Gry i zabawy z ortografią”. Przygotowali różne zadania ortograficzne (łamigłówki, diagramy, krzyżówki, wykreślanki, rebusy, itp.). Uczniowie byli podzieleni na grupy. Z przyjemnością brali udział w zajęciach, chętnie rozwiązywali zadania. Opiekun pani Anna Szwałko uważa lekcję za udaną.

Uczennice klasy VI a Nikola i Karolina prowadziły przygotowane pod opieką Elżbiety Soi warsztaty „Kolorujemy obrazki logiczne”. Dziewczynki zaprezentowały kolekcję swoich obrazków, zademonstrowały sposób ich rozwiązywania na dużym diagramie, a potem pomagały indywidualnie rozwiązywać skserowane dla każdego obrazki – na początku niewielkie, potem większe, na końcu kolorowe. Na zajęcia zapisało się wielu uczniów, pracowali w skupieniu, nie wszystkim udało się w pełni opanować umiejętność „malowania liczbami”, ale wielu z pasją rozwiązywało kolejne łamigłówki. Uczestniczący w zajęciach, prowadzące oraz opiekun byli bardzo zadowoleni z zajęć.


Lekcję j. niemieckiego „Deutsch für Kinder” w klasie IIIc poprowadziły o rok starsze koleżanki Ala, Agata, Oliwia i Nikola. Dziewczynki przygotowały prace w pięciu grupach, do których losowo dobrały uczniów. W pierwszej grupie Nikola za pomocą piłki prowadziła grę w kolory.  Pozostałe grupy były również ciekawe i służyły wykonywaniu ćwiczeń językowych. Za udział w lekcji zwycięzcy otrzymali słodki upominek, a pozostali na pocieszenie – cukiereczka. 

W klasach IV-VI dziewczęta: Karolina, Magda i Daria próbowały przekonać innych, że język niemiecki nie jest taki trudny. Przygotowały pięć stanowisk z krzyżówkami, zagadkami oraz tablicą magnetyczną do układania słownictwa tematycznego. Każdy uczeń otrzymał kartę, na której umieszczał odpowiedzi. Po wykonaniu 5 zadań na pięciu stanowiskach przekazał pracę do sprawdzenia. Trzy pierwsze osoby, które najlepiej wykonały ćwiczenia zostały nagrodzone czekoladą i batonikiem. Inni, w związku ze zbliżającym się Dniem Dziecka, zostali obdarowani cukierkami. 
Zajęcia były ciekawe i dały uczniom możliwość sprawdzenia swoich umiejętność językowych. Dziewczynki chciałyby kiedyś powtórzyć takie zajęcia, ale muszą się jeszcze trochę nauczyć od swoich nauczycieli, bo jak stwierdziły: „to bardzo trudny zawód”. Dziewczynkami opiekowała się pani Dorota Brzezowska.

Bartek z klasy Va poprowadził zajęcia, na których uczył zaawansowanych funkcji Logomocji. Uczniowie biorący udział w tych zajęciach mogli zobaczyć efekty swojej pracy na tablicy multimedialnej.


Kuba i Bartek z Va poprowadzili zajęcia na sali gimnastycznej. Uczyli zasad gry w koszykówkę, kozłowania i techniki wykonywania rzutów za trzy punkty.

Ania z klasy Va  poprowadziła zajęcia w klasie 1f. Uczyła młodszych kolegów rysowania osi liczbowej i wykonywania działań (dodawania i odejmowania) na osi.

29.05.2015 w klasie III a to uczniowie prowadzili zajęcia z wykorzystaniem przyniesionych przez  rówieśników  urządzeń elektronicznych i korzystając z sieci Wi-Fi . 
Dwie Oliwie oraz Natalia i Dominika poprowadziły zajęcia na temat bezpiecznych i przyjaznych dla dzieci stron internetowych z ciekawymi grami edukacyjnymi. Klasa podzielona na grupy miała do wykonania zadania związane i zapoznaniem się z konkretną grą, opisaniem na czym polega, przedstawieniem zalet i wad. Każda grupa dokonała prezentacji. 
Kolejne zajęcia przygotowane przez Kasię, Julkę, Olę i Kubę polegały na przygotowaniu w grupach planu klasowej wycieczki do wylosowanego miasta w Polsce wraz z projektem finansowym. W tym zadaniu uczniowie korzystali z zasobów Interenetu, uczyli się selekcjonować informacje, wykonywali obliczenia dotyczące kosztów podróży pociągiem, noclegów, wyżywienia oraz biletów wstępu. Zadanie było rozbudowanie i nie wszystkie grupy wykonały je w całości. Jednak dwóm zespołom udało się zaplanować  pięciodniowy wyjazd dla całej klasy. 
Ostatnia lekcja należała do sportowców. Igor, Olek Ania i Iga przygotowali mini –treningi  dla rówieśników z ulubionych dyscyplin sportowych: piłki nożnej, koszykówki oraz biegów na długim dystansie. Uczniowie klasy III a uwielbiają zajęcia na dworze, uprawiają różne dyscypliny z dużym zaangażowaniem więc tak naprawdę to prowadzącym zabrakło czasu na realizację zaplanowanych ćwiczeń. O tym, że będzie ciąg dalszy przekonana jest wychowawczyni – pani Katarzyna Wergieluk.


Grupa uczniów pod opieką pani Beaty Kwiecińskiej przygotowała zajęcia dla dorosłych. Wprawdzie przyszły na nie tylko cztery osoby, ale uważamy, że to dobry początek. Każda z osób miała inne oczekiwania. Jedna była przekonana, że nie będzie używać komputera, ale prosiła, aby dzieci pokazały jej jak wyglądają i działają różne aplikacje, inna znała edytor tekstu, ale chciała nauczyć się rysowania w nim tabelek. Uczniowie bardzo dobrze poradzili sobie z zadaniem.

To tylko część zajęć, jakie odbywały się w szkole.

Na czwartej lekcji nastąpiło podczas lekcji z wychowawcą. Uczniowie, którzy prowadzili zajęcia opowiadali o swoich wrażeniach. Wielu stwierdziło, że ciężko jest poprowadzić zajęcia w dużej grupie uczniów. Zwrócili uwagę, że w prowadzeniu zajęć przeszkadza brak dyscypliny oraz głośne zachowanie uczniów. Generalnie byli zadowoleni, czuli się ważni, poczuli się nauczycielami.

Z kolei uczniowie, którzy brali udział w różnych zajęciach podzielili się swoimi odczuciami, opowiadali czego się nauczyli i pokazywali wytwory swojej pracy np. karykatury, kule kąpielowe, zagadki matematyczne itd.

Po każdej wypowiedzi uczniów odzywały się osoby, które stwierdzały, że w przyszłości także chętnie poszłyby na podobne zajęcia.

Nam, nauczycielom, szczególnie utkwiły w pamięci wypowiedzi uczniów o wspaniałej współpracy i pomocy kolegów i koleżanek przy realizacji zadań. W szkole w tym czasie odczuliśmy atmosferę wspólnoty, wspólnego działania.
Należy też podkreślić, że uczniowie przynieśli na zajęcia materiały, o których wcześniej informowali prowadzący, a które były niezbędne do realizacji zadań.

 

Podczas  Festiwalu 2.0 – uczniowie klasy I d  byli nieobecni, ponieważ przebywali na  „zielonej szkole” w górach. Wcześniej  zaplanowali, w jaki sposób dołączą się do realizacji zadań.

Uczniowie klasy I d  w trakcie pobytu na zielonej szkole zrealizowali zadania ogólnopolskiego programu   „ Ratujemy i uczymy ratować”. Dzieci uczestniczyły w zajęciach warsztatowych, podczas których uczyły się zasad udzielania pierwszej pomocy: od prawidłowego wezwania pomocy przez telefon, po najprostsze czynności przy osobie poszkodowanej.  Poszczególne tematy skoncentrowane były na poznaniu podstawowych zasad udzielania pierwszej pomocy poprzez pracę w grupach, samodzielne działania dzieci, gry, zabawy, ćwiczenia, pokaz i prezentacje uczniowskie. Do prowadzenia zajęć  metodą „Uczymy innych” zgłosiły się  Oliwia, Kamila, Lena, Nadia  i Amelka.   W swoich prezentacjach wykorzystały  narzędzia TIK. Uczyły się też, jak pobrać aplikację „uczymy ratować”. Przygotowując się do prezentacji uczennice skorzystały z następujących zasobów Internetu:

·         http://www.wosp.org.pl/uczymy_ratowac/aplikacja_uczymy_ratowac

·         http://www.pierwszapomoc.net.pl/index.php

·         http://www.ratowniczy.net/

Jak opowiedziała wychowawczyni Wioletta Bućko, dzieci były  bardzo zainteresowane tematyką ratownictwa. Najbardziej podobały im się zajęcia z manekinami, kiedy samodzielnie wykonywały czynności ratownicze. Z entuzjazmem oglądały film o Doktorze Kręciołku i prezentacje koleżanek.

 

Szkolny Festiwal 2.0 przygotowało wielu nauczycieli, w tym wszyscy uczestniczący w akcji Szkoła 2.0

 Na podstawie relacji nauczycieli i uczniów sprawozdanie przygotowała Elżbieta Soja

Comments