Kronika 2014/15‎ > ‎

Targi 2.0

opublikowane: 30 sty 2015, 09:40 przez SP 4 Lubań   [ zaktualizowane 30 sty 2015, 09:41 ]

W czwartek 15 stycznia odbyły się w naszej szkole Targi 2.0. Impreza jest elementem akcji Szkoła z klasą 2.0 i służy wymianie wiedzy i doświadczeń, jest okazją do podzielenia się refleksjami z realizacji ścieżek wybranych w I semestrze, w naszej szkole to: Kodeks 2.0, uczymy innych i odwrócona lekcja. Przygotowaniem Targów zajęli się uczniowie pod opieką nauczycieli uczestniczących w akcji, ale sukces przedsięwzięcia był możliwy dzięki zaangażowaniu całej społeczności szkolnej.

Aż trudno uwierzyć, że tak wiele mogło się zdarzyć podczas czterech godzin lekcyjnych.

1.    Kilka dni przed czwartkiem na szkolnym korytarzu pojawiła się gazetka z zapowiedzią Targów, naszym Kodeksem, zasadami prowadzenie zajęć uczymy innych i odwrócona lekcja.

2.    Każda z klas podczas godzinnych zajęć z wychowawcą rozmawiała o naszym Kodeksie 2.0, najmłodsi poznawali go, starsi przypominali sobie zapisy, dyskutowali o nich, wskazywali, dlaczego są one ważne.

3.    Jedną z czterech lekcji uczniowie w towarzystwie kilku klas spędzili na sali gimnastycznej. Te zajęcia przygotowali razem z uczniami nauczyciele uczestniczący w akcji: Wioletta Bućko, Edyta Kalinowska-Hanka, Beata Baczyńska-Smyczek, Anna Szwałko. Spotkanie rozpoczęła pani dyrektor Marzena Tomczyk oficjalnie otwierając Targi.

Odbyła się multimedialna lekcja przygotowana przez A. Szwałko i klasę IVa. Uczniowie oglądali filmy nt. bezpieczeństwa w sieci pt. „Papla”, „Tajemniczy znajomy” oraz „Zagrożenia czyhające na użytkowników Internetu”, omawiali sposoby właściwego korzystania z Internetu i wypracowywali zasady:

1.       Nie ufaj znajomym poznanym w sieci

2.       Nigdy nie podawaj swoich danych

3.       Zabezpiecz swój komputer

4.       Mów dorosłym, jeśli coś cię niepokoi

Następnie wszyscy obejrzeli pokaz slajdów „Czego wystrzegać się w sieci?” Chętni uczniowie odpowiadali na pytania: Jakie zagrożenia przedstawiały prezentowane obrazki ? oraz Dlaczego jest to niebezpieczne?

Później uczniowie rozwiązywali rebus, który brzmiał: Bezpieczny Internet. Na koniec wszyscy wzięli udział w grze „planszowej”, której pytania dotyczyły treści prezentowanych podczas lekcji. Wygrała klasa IVa, II miejsce zajęła IVb, III klasa Va, a IV miejsce Va.

Jedna z godzin została poświęcona debacie. Prowadząca Beata Baczyńska-Smyczek postawiła intrygujące pytanie: Czy według Was Internet jest bezpiecznym sposobem komunikowania się? Uczniowie w zależności od stanowiska zajęli przygotowane miejsca  zaczęło się… W myśl teorii dr M. Żylińskiej „Neurony ruszyły na start…” Padające argumenty budziły emocje, atmosfera sprzyjała swobodzie wypowiedzi. Podsumowując uczniowie wypracowali wniosek: Internet jest cennym wynalazkiem człowieka, z którego z rozwagą należy korzystać! Dzięki udziałowi w debacie niektórzy dowiedzieli się o zagrożeniach, których nie znali, ale też dowiedzieli się, jak poruszać się po sieci, by czuć się w niej bezpiecznie.

 

Klasa IIc pod opieką Edyty Kalinowsiej-Hanki przygotowała scenkę rodzajową „Bezpieczny w sieci”, uczniowie opowiedzieli, jak poznawali Kodeks, recytowali wiersz „Dzieciaki – sieciaki”, śpiewali piosenkę „Pan Komputer”, oglądali film „Nie podawaj danych” w interesujący sposób starali się pokazać, że Internet daje ogromne możliwości, pozwala znaleźć informacje na każdy temat, ale uwrażliwiali innych na zagrożenia z nim związane. Zaproponowali kolegom zdobycie certyfikatu Sieciaka – w tym celu zorganizowali kilka zadań: ułożenie zdania z rozsypanki wyrazowej, rozwiązanie krzyżówki, ułożenie i pokolorowanie obrazka, zapisanie rymowanki zachęcającej do bezpiecznego korzystania z sieci.

 

4.      W trzech salach wyposażonych w tablice multimedialne uczniowie klas I - III poznawali tajniki pracy z tablicą multimedialną. Zajęcia przygotowały z uczniami klas Va, VIa i VIb Katarzyna Kotarska-Janeczko, Joanna Bernacka i Julia Matyjewicz. Lekcję prowadzili uczniowie, pokazali młodszym kolegom, jak zmieniać tło ekranu, grubość i narzędzie pisania, kolory linii. Pokazali też, jak posługiwać się na tablicy przyrządami geometrycznymi: linijką, ekierką, kątomierzem i cyrklem. Podczas lekcji każdy uczeń mógł spróbować rysowania, pisania lub liczenia na tablicy multimedialnej.

Przygotowując się do lekcji uczniowie sami odkryli wiele zastosowań narzędzi, zaskakując czasami nauczycieli na co dzień pracujących z tablicą. Nie tylko uczniowie poznali „magiczną tablicę”, nauczyciele, którzy nie miewają zajęć w tych gabinetach z ochotą poznawali jej zastosowania.

 

5.       Wiele emocji czekało uczniów na stoiskach w pracowni komputerowej. Tu uczniowie klas VIa, VIc, IVb i IVc pod opieką Moniki Boniarczyk i Elżbiety Soi przygotowali prezentację ciekawych narzędzi, które można wykorzystać podczas uczenia i uczenia się z naciskiem na te, które przydają się podczas realizacji zadań uczymy innych i odwrócona lekcja.

Uczniowie zaprezentowali możliwości i nauczyli chętnych korzystania z następujących narzędzi:

·         http://www.powtoon.com/

·         http://wideo.co/

·         www.educreations.com

·         http://scratch.mit.edu/

·         http://learningapps.org/

·         www.duolingo.com

·         http://voki.com/

·         https://getkahoot.com/

·         www.jigsawplanet.com/

·         jedna z uczennic przyniosła laptopa, aby pokazać (nauczycielom?) najpopularniejszą wśród uczniów grę Minecraft

Uczniowie tworzyli animacje, filmiki, prezentacje, gry, uczyli się kodowania. Zestaw narzędzi zaproponowali nauczyciele, uczniowie wybrali niektóre z nich, przedstawili własne propozycje, sami decydowali, w jaki sposób zaprezentują narzędzie innym. Większość z nich wybierała aplikację, której jeszcze nie znali. Sami odkrywali, jak działa, jakie ma możliwości.

 

6.    Podsumowanie Targów odbyło się w klasach pod opieką wychowawców (i nauczycieli ich zastępujących). Młodsi wykonywali prace plastyczne, starsi tworzyli bank pomysłów wykorzystania TIK podczas lekcji. Na koniec dnia korytarze zapełniły się pracami uczniów.

  

Co na to uczniowie klasy 6a?

-        Podobała mi się dyskusja na sali gimnastycznej.
-        Podobały mi się gry, w które graiśmy.
-        Podobało mi się, że dzieci odchodziły zadowolone z mojego stanowiska.
-        Podobał mi się program Kahoot i program tworzący avatar. Podobała mi się też dyskusja na apelu i że nie było lekcji J
-        Byłem nauczycielem i podobało mi się, e mogłem przekazać moją wiedzę innym osobom. Nie podobało mi się, że młodsza klasa, którą uczyłem, była za głośna.
-        Podobało mi się bycie nauczycielem, było fajnie – i uśmiech u dzieci.
-        Podobało mi się to, że mogłam pokazać innym dzieciom, jak używa się program Scratch. Nie podobało mi się, że trzeba było cały czas stać.
-        Mi się najbardziej podoba, jak rozmawialiśmy o fb i granie w pracowni komputerowej.
-        Podobało mi się, że nie mieliśmy normalnych lekcji i mogłem poczuć się jak nauczyciel. Nie podobało mi się, że dużo osób krzyczało.
-        Fajne było to, że mogliśmy pokazywać innym programy. Nie najlepsze było to, że mogliśmy chodzić i patrzeć, co robią inni.
-        Podobało mi się, jak podzieliliśmy się na grupy i mówiliśmy o tym, że Internet jest bezpieczny i niebezpieczny.
-        W pracowni było interesująco, ale szkoda, że przy kilku stanowiskach było za dużo osób.
-        Na dzisiejszej lekcji byłam nauczycielką, która uczyła 1e, jak korzystać z tablicy interaktywnej i fotografem. Bardzo mi się to podobało. Moim zdaniem dzieci były bardzo zadowolone. Nie byłam zmęczona.
-        Było naprawdę fajnie, najlepiej jak rozmawialiśmy na temat zagrożenia w Internecie.
-        Widziałem wiele zdań na temat Internetu. Chciałbym, żeby więcej osób było za tym, że Internet jest dobry.
-        Podobało mi się, ponieważ nauczyłam się, jak zrobić quiz. Cieszę się, że dzieciom się podobało.
-        Podobało mi się: prowadzenie lekcji, dostanie szóstki, granie w różne ciekawe gry i programy. Nie podoba mi się, że jestem zmęczony prowadzeniem 4 lekcji.
-        Podobało mi się, że lekcje prowadzili uczniowie dla innych klas. Nie podobało mi się, że przez 4 godziny powtarzaliśmy to samo.
-        Podobało mi się uczenie dzieci klas I-III korzystania z tablicy interaktywnej, miła praca przy komputerach, minus to zamieszanie z klasami.
-        Podobało – grałem w Minecraft i dyskutowałem, nie podobało – jestem zmęczony i było nudno.
-        Podobał mi się brak 4 lekcji, nie podobało mi się zawieszanie Internetu.
-        Nie podobał mi się tłok w pracowni.
-        Nic mi się nie podobało.

Co na to jedna z nauczycielek?

-       Bardzo podobała mi się organizacja dzisiejszego dnia. Myślę, że warto było przypomnieć uczniom kodeks i porozmawiać na temat tych zasad, bo nie pamiętali o wszystkich. Podczas warsztatów w pracowni widziałam zainteresowanie większości uczniów. Podobał im się program 'Avatar', Duolingo, Minecraft oraz to pierwsze ćwiczenie, którym Maja przywitała uczniów (kahoot.it). Moja grupa, czyli uczniowie kl. VIb z zaangażowaniem wykonywali plakaty dotyczące wykorzystania sprzętów multimedialnych - naprawdę fajnie pracowali w grupach i wymyślali różne zastosowania tych sprzętów na przedmiotach. Starali się. Do tego wszystkiego Beata Smyczek przygotowała ciekawą debatę na sali gimnastycznej nt. bezpieczeństwa w Internecie. Przytoczyła ciekawy eksperyment przeprowadzony w Stanach Zjednoczonych dotyczący szybkiego przepływu informacji w sieci. Uczniowie z uwagą słuchali wypowiedzi innych i włączali się do dyskusji.


 Na podstawie informacji kilku nauczycieli tekst przygotowała E. Soja

Comments