Kronika 2017/18

Kopuły geodezyjne, gięciościany, flexagony i bryłki bez kleju

opublikowane: 20 cze 2018, 09:54 przez SP 4 Lubań   [ zaktualizowane 20 cze 2018, 10:06 ]

to wszystko ma sprawić, że lekcje matematyki po wystawieniu ocen mają sens (tak dla ucznia, jak dla nauczyciela).

Kilka klas zmierzyło się ze zbudowaniem kopuły geodezyjnej:
  
Przerabialiśmy zeszyty na zeszyty3D:
  
Budowaliśmy flexagony:

i gięciościany
  
  

układaliśmy radosne sześciany:
i składaliśmy bryłki bez kleju:
    
Niektórzy uczniowie mówią: chcemy tak przez cały rok! ;) Ach te ułamki...

red. E. Soja




Ogólnopolski konkurs fundacji PGNiG „Być jak Ignacy” WYGRANY!

opublikowane: 20 cze 2018, 09:20 przez SP 4 Lubań

W ramach ogólnopolskiego projektu  pod patronatem fundacji PGNiG „Być jak Ignacy” pod opieką p. Joanny Smaga, zostało utworzone koło „Z doświadczeniem za pan brat”, którego uczestnikami byli uczniowie klasy IIIE.

Program dydaktyczno- wychowawczy „Być jak Ignacy” realizowany był w czterech blokach tematycznych poświeconych niezwykłym  postaciom polskiej nauki: Mikołaja Kopernika, Marii Skłodowskiej- Curie, Kazimierza Prószyńskiego oraz Stefana Drzewieckiego. Główne treści i założenia programowe zintegrowane zostały z blokami tematycznymi, które realizowane były podczas zajęć lekcyjnych zgodnie z podstawą programową.

Podczas prowadzenia zajęć bazowano na scenariuszach zamieszczonych na platformie programu. Były one punktem wyjściowym, uzupełnianym przez takie formy jak wycieczki, spotkania z ekspertami czy oglądanie filmów edukacyjnych. W miarę potrzeb i możliwości modyfikowano zadania, uzupełniano o doświadczenia, lub zastępowano je innymi aktywnościami możliwymi do przeprowadzenia na terenie szkoły.

Aktywne metody pracy takie jak: gry i zabawy ruchowe, dydaktyczne, słowne, mapy myśli, rebusy, burza mózgów, eksperyment, zadania praktyczne, turnieje wiedzy, quiz, doświadczenia, praca z tekstem, z ilustracją, wycieczki, spotkania z ekspertami, wprowadzenie elementów arteterapii- pozwoliły zainspirować dzieci do zdobywania wiedzy z zakresu chemii, astronomii, rozbudzały myślenie przyczynowo-skutkowe, podczas zabaw badawczych, poszerzyły wiedzę na temat polskich wynalazków, rozbudzały pasję do kinematografii. 

Ostatnim etapem konkursu było zaprojektowanie i zbudowanie własnego wynalazku. Aby zadbać o środowisko i promować alternatywne źródła energii, uczniowie wraz z wychowawcą postanowili wykonać panel fotowoltaiczny.

Do projektu wykorzystane zostały płyty CD z odzysku, oraz diody LED. Dzieci same montowały diody i łączyły je szeregowo. Lutowały obwody elektryczne, a następnie montowały płyty CD do wcześniej przygotowanej platformy. Zadbały również o estetykę panelu, podpisując swoje ogniwa i przyklejając ozdobne koła.

Nasza praca została doceniona- zajęliśmy I miejsce w woj. dolnośląskim uzyskując tytuł „Naukowej Szkoły Ignacego”, tym samym szkoła uzyskała 8000zł na pomoce dydaktyczne

Red. Joanna Smaga

 

SPOTKANIE PODSUMOWUJĄCE KONKURS pt. „Historia naszego Regionu”

opublikowane: 20 cze 2018, 09:18 przez SP 4 Lubań

Dnia 16 czerwca br. odbyło się w sali nr 16 Szkoły Podstawowej nr 4 w Lubaniu uroczyste podsumowanie konkursu historycznego pt. „Historia naszego Regionu”. Ratowanie i upowszechnianie lokalnego dziedzictwa historycznego, rozbudzanie wśród dzieci i młodzieży poczucia patriotyzmu oraz tożsamości miejsca, w którym mieszkają i z którego  wywodzą się ich bliscy ( czyli tzw. Mała Ojczyzna) – to główne cele konkursu. Uczniowie mieli bowiem za zadanie wykonać prezentację multimedialną lub film dotyczący szeroko pojętej historii naszego Regionu. Na spotkaniu po uroczystym powitaniu uczniów ( laureatów ) ze wszystkich szkół podstawowych naszego miasta biorących udział w konkursie, ich nauczycieli historii oraz Pani Dyrektor SP nr 4 w Lubaniu - Elwiry Wojtusik, rozpoczęto pokaz prezentacji multimedialnej, a w tym wypadku filmu pt . „Historia w ruinach”, który zdobył pierwszą nagrodę w konkursie. Doskonałym uzupełnieniem spotkania było wystąpienie Pana Piotra Kucznira – dziennikarza, pisarza o tematyce historycznej, regionoznawcy oraz historyka - pasjonaty działającego na rzecz rozwoju naszego Regionu. Pan Piotr Kucznir był również sponsorem nagrody głównej, która wynosiła 300 zł. Ponadto wszyscy laureaci konkursu oraz dwie prace wyróżnione przez jury zawierały składały się z uroczystych dyplomów oraz nagrody pieniężnej. Komisja w składzie:

Pan Piotr Kucznir – pomysłodawca konkursu i sponsor nagrody głównej,

Pani Elwira Wojtuski – dyrektor SP nr 4 w Lubaniu,

Pani Agnieszka Franczak – nauczyciel historii i wos-u SP nr 4 w Lubaniu,

Pani Monika Leszczyńska - nauczyciel historii i wos-u SP nr 3 w Lubaniu,

Pan Krzysztof Stefan - nauczyciel historii i wos-u SP nr 1 w Lubaniu,

oceniła prace konkursowe 13. 06 2018r. Ocenie podlegały zarówno poprawność merytoryczna, jak ich walory estetyczne, staranność wykonania i samodzielny wkład pracy.

       Dziękujemy wszystkim uczestnikom konkursu (do udziału przystąpiło 30 osób) za wspaniały nakład pracy, poniesiony w przygotowanie prac konkursowych. Do zobaczenia przy okazji następnego wydarzenia o tematyce patriotycznej i historycznej!!! AF

WYNIKI KONKURSU HISTORYCZNEGO pt.  „Historia naszego Regionu”.

I MIEJSCE :

ANNA SZKUDLAREK, kl. III a, oddziały GIM nr 1 przy SP nr 3 w Lubaniu

 

II MIEJSCE :

KACPER KALINIK, kl. VII b, SP nr 4 w Lubaniu

 

III MIEJSCE :

KONRAD LEWKOWSKI, kl. III b, oddziały GIM nr 2 przy SP nr 1 w Lubaniu

 

WYRÓŻNIENIA:

MARLENA MANDŻEJEWSKA, kl. VII b, SP nr 4 w Lubaniu

PRZEMYSŁAW GOŁĄB, kl. V a, SP nr 4 w Lubaniu.

A. Franczak

Doświadczenia dla młodszych koleżanek i kolegów

opublikowane: 18 cze 2018, 09:25 przez SP 4 Lubań   [ zaktualizowane 20 cze 2018, 07:45 ]

11 czerwca uczniowie z ZSP im. Adama Mickiewicza pod opieką pani Beaty Watras, przygotowali doświadczenia dla swoich młodszych koleżanek i kolegów z klasy VII a i VII c oraz z klasy V b Szkoły Podstawowej nr 4 w Lubaniu. „Bohaterem” pokazów był dział fizyki związany z wodą, czyli hydrostatyka.

Uczniowie naszej szkoły mieli okazję przekonać się, że świat fizyki jest wszechobecny. Fizyka to nie tylko wzory, tabele i zadania, fizyka to także zjawiska zachodzące podczas picia soków przez słomkę, mieszania się dwóch substancji, rozpylania dezodorantów czy pływania w różnych cieczach.

Lekcja bardzo nam się podobała. Dziękujemy i zapraszamy na kolejne spotkania.

S. Kucharczyk

zdjęcia

Turniej Giga Mózgów

opublikowane: 18 cze 2018, 09:24 przez SP 4 Lubań   [ zaktualizowane 20 cze 2018, 07:49 ]

W dniach 19-23 marca odbył się w naszej szkole już po raz piąty  Turniej Giga Mózgów. Uczniowie rozwiązywali zadania z matematyki, przyrody i zajęć komputerowych.

20 kwietnia odbył się apel, na którym zostały ogłoszone wyniki i wręczone dyplomy, nagrody, słodycze oraz puchar.

 Uczniowie klas IV - VI na lekcjach wymienionych przedmiotów zmagali się z pięcioma zadaniami.

Na lekcjach matematyki uczniowie stawiali czoła:

1) łamigłówkom zapałczanym:

I miejsce – klasa 6B

II miejsce – klasa 6C

III miejsce – klasa 5A

2) krzyżówkom

I miejsce – klasa  6B

II miejsce – klasa  6C

III miejsce – klasa 6A

3) łamigłówkom

I miejsce – klasa  4D i 6A

II miejsce – klasa 4F i 5C

III miejsce – klasa 6B

4) zagadkom liczbowym

I miejsce – klasa 5B i 5C

II miejsce – klasa 4A i 6B

III miejsce – klasa 4F, 5A i 6A

5) rebusom matematycznym

I miejsce – klasa  5B

II miejsce – klasa 5A i 6B

III miejsce – klasa 4F

 

Na przyrodzie uczniowie borykali się z konkurencjami:

1)      MINERAŁY I SKAŁY

I miejsce – klasa 5B

II miejsce – klasa 4D i 5A

III miejsce – klasa 6B

 

2)      DRZEWA (ZIELNIK)

I miejsce – klasa 6A i 6B

II miejsce – klasa 5B

III miejsce – klasa 5C

 

3)      MAPY

I miejsce – klasa 5B i 6C

II miejsce – klasa 6B

III miejsce – klasa 4F

 

 

 

4)      PRZYPRAWY

I miejsce – klasa 6B

II miejsce – klasa 4B

III miejsce – klasa 4D, 5A i 6C

 

5)      QUIZ O ZDROWIU

I miejsce – klasa 6A I 6B

II miejsce – klasa 4D i 5C

III miejsce – klasa 4C

 

Zaś na informatyce  uczniowie walczyli z zadaniami:

1) KOMIKS

I miejsce – klasa 5A

II miejsce – klasa 6C

III miejsce – klasa 6A

 

2) ZABYTEK LUBANIA

I miejsce – klasa 4E

II miejsce – klasa 5A

III miejsce – klasa 4D

3) PLAKAT

I miejsce – klasa 4B

II miejsce – klasa 6C

III miejsce – klasa 5A

 

4) PISANKA

I miejsce – klasa 4E

II miejsce – klasa 5A

III miejsce – klasa 5B

 

5) ABSTRAKCJA

I miejsce – klasa 4F

II miejsce – klasa 4C

III miejsce – klasa 5C

 

W tym roku również turniejowi towarzyszyły zadania indywidualne

*  BRYŁA GIGA-MÓZGÓW

I miejsce Wojtek Smyczek  klasa Vc

II miejsce Natalia Walocha klasa via

III miejsce Kalina Szłabowicz klasa Vc

* LOGO TURNIEJU

I miejsce Miłosz Kucharczyk klasa Va

II miejsce Milena Duchnik klasa Vc

III miejsce Maja Kowalewska klasa Vc

 Po podsumowaniu wszystkich wyników okazało się, że

Tytuł Mistrza Giga-Mózgów 2018 uzyskały dwie  klasy 6b i 5c

( należy zaznaczyć iż różnica w punktacji była znikoma)

 

II miejsce – klasa 5a

III miejsce – klasa 5b


GRATULUJEMY WSZYSTKIM!!!

red. S. Kucharczyk

 zdjęcia 1

zdjęcia 2

Zielona szkoła III e „W poszukiwaniu morskich przygód” – Świnoujście

opublikowane: 16 cze 2018, 10:46 przez SP 4 Lubań

W dniach 4-8.06.2018r klasa III e wraz z wychowawcą wyjechała na „zieloną szkołę” do Świnoujścia. Świnoujście to piękne miasto położone na trzech dużych wyspach i 41 mniejszych niezamieszkałych. To właśnie dzięki swojemu wyjątkowemu położeniu Świnoujście jest miastem o wielu obliczach – z jednej strony ważnym ośrodkiem gospodarki morskiej ( jednym z czterech kluczowych portów w Polsce) i bazą marynarki wojennej, z drugiej – popularnym uzdrowiskiem i miejscowością turystyczną.

Po długiej podróży, przeprawie promowej, Świnoujście przywitało nas pełnym słońcem, a Bałtyk cieplutką wodą. Już pierwszego popołudnia mogliśmy w pełni przywitać się z morzem, a dla niektórych był to pierwszy raz. Plaże na wyspie Uznam są najszerszymi plażami w Polsce, co roku z powodu cofania się morza przybywa kawałek lądu.

Podczas pobytu czekało na nas mnóstwo atrakcji. Odwiedziliśmy

Ford Zachodni- wybudowany w II połowie XIX w  do obrony portu przed   wrogimi okrętami. Mogliśmy zobaczyć i wypróbować artyleryjskie działa, wejść do budynku dowodzenia oraz zobaczyć jak funkcjonowała tam marynarka wojenna.

Stawa Młyny- niewątpliwie najbardziej charakterystyczne miejsce Świnoujścia, osnute  legendą, według której wiatrak ma magiczną moc.

Muzeum Rybołówstwa Morskiego- gdzie mogliśmy zobaczyć:  widoki Świnoujścia na ceramice, faunę mórz i oceanów, świat żywej rafy koralowej, złoto Bałtyku - wystawę bursztynu, modele żaglowców, przyrządy nawigacyjne, dawne narzędzia połowowe

Aquapark Baltic Park Molo- jedna z bardziej wyczekiwanych atrakcji -to było szaleństwo wodne, zjazdy na zjeżdżalniach i ekstra zabawa.

Międzyzdroje- gdzie odwiedziliśmy Zagrodę Pokazową Żubrów w Woliński Parku Narodowym, Muzeum Przyrodnicze, którym przepięknie została odtworzona flora
i fauna tego terenu, Muzeum Figur Woskowych, gdzie największą furorą byli bohaterowie Star Wars,  Jan Paweł II i… Maria Skłodowska- Currie  oraz Oceanarium, po którym oprowadzała nas serdeczna i pełna profesjonalizmu pasjonatka ryb.

Podczas naszych wypraw zrobiliśmy pieszo ok. 63km!!!

Czas szybko minął, a Świnoujście pożegnało nas równie piękną pogodą, co witało.
Z pewnością wrócimy w to miejsce!

Red. Joanna Smaga

 

Nauczyciele też potrafią się bawić

opublikowane: 16 cze 2018, 03:44 przez SP 4 Lubań

W maju Samorząd Uczniowski zaprosił wszystkich uczniów do wzięcia udziału w konkursie „Nauczyciele też potrafią się bawić”. Zadanie konkursowe polegało na przyporządkowaniu stóp w skarpetach do odpowiedniego nauczyciela. Swoje stopy pokazało 26 nauczycieli! Dziękujemy wszystkim. Uczniowie byli zachwyceni. Ale olbrzymie emocje były również wśród grona pedagogicznego, gdyż nauczyciele też nie wiedzieli, które skarpety do kogo należą. Uczniowie mają już pomysły na konkursy na kolejny rok!

29 maja podczas Festiwalu Masz Talent każdy uczeń mógł przykleić naklejkę przy zdjęciu przedstawiającym najbardziej „odlotowe” skarpety. W tym dniu SU rozstrzygnął również konkurs uczniowski. Najwięcej skarpet (aż 8) przyporządkowała właściwie Kinga z IV e. W nagrodę otrzymała dwie pary skarpet. Natomiast tytuł „najbardziej odlotowych skarpet” zdobyła stylizacja „Koty” pani Magdy M. Nagrodą była czapka smerfetka w pięknym fuksjowym kolorze. 

 Bardzo dziękuję wszystkim nauczycielom, że pokazaliśmy uczniom, że też potrafimy się bardzo dobrze bawić.

opiekun SU Beata Kwiecińska

Zdjęcia

PODRÓŻE KSZTAŁCĄ! – spotkanie z miłośniczką „wypraw w nieznane”- panią Aleksandrą Nowak

opublikowane: 15 cze 2018, 10:54 przez SP 4 Lubań   [ zaktualizowane 20 cze 2018, 07:50 ]


W piątkowy poranek uczniowie klasy 2 a i 3 a przenieśli się na dwie godziny na inny kontynent – do Ameryki Południowej. A to dzięki barwnej opowieści i zdjęciom oraz pamiątkom wyjątkowej osoby, która była gościem na lekcji. Dzieci przygotowały na to spotkanie liczne przedmioty kojarzące się z odległym kontynentem, flagi państw oraz wyrazy w języku hiszpańskim i portugalskim. 

Pani Ola Nowak kilka tygodni temu powróciła do Polski po sześciomiesięcznej wyprawie na Kubę oraz do „Amazonii”. Chętnie spotkała się z uczniami, aby nie tylko opowiedzieć co widziała i przeżyła, ale również zachęcić dzieci do poznawania świata i ludzi oraz nauki języków obcych. Swoją opowieść zaczęła od przedstawienia najlepszego i najważniejszego przyjaciela podróży. Był nim mały i wysłużony kieszonkowy słownik języka hiszpańskiego. Podróżniczka nie przyznawała się nikomu, że zna język angielski. Każdego dnia z pomocą słownika próbowała rozmawiać i w ten sposób uczyć się nowego dla niej języka. 

W czasie spotkania dzieci oglądały zdjęcia przedstawiające codzienne życie i pracę na polu mieszkańców Kuby. Egzotycznie wyglądały woły ciągnące pług do orania terra rocha – czerwonej ziemi. Ciekawa była uprawa dziwnego ziemniaka o nazwie juka, który podobno smakuje trochę jak ziemniak a trochę jak banan. Zainteresowanie dzieci wzbudziła podróż łodzią i statkiem po rzekach Ameryki Południowej - Ukajali i Amazonka w hamaku, który pani Ola rozłożyła w klasie. Ale największy podziw wywołało zdjęcie przedstawiające przeprawę przez gęstą i niebezpieczną dżunglę amazońską z maczetą i strzelbą. Uczniowie wysłuchali również opowieści o dzieciach, które piechotą wędrowały godzinę każdego dnia do szkoły oraz o obowiązkach w gospodarstwie domowym, o których rodzice nie przypominali. Noszenie wiadrami wody z odległego źródełka to dla dzieci w Ekwadorze codzienność! 

Uczniowie z zainteresowaniem oglądali liczne zdjęcia przedstawiające egzotyczne rośliny i ich owoce: papaję, kokosy, banany, cytryny. Podróżniczka podzieliła się spostrzeżeniem, że wszystkie te owoce są o wiele pyszniejsze niż te z marketu. 

Na zakończenie spotkania, które mogłoby się nie kończyć jeszcze długo, długo…pani Ola zaproponowała odrobinę ruchu i wszyscy razem zatańczyli salsę – gorący taniec Ameryki Południowej. Było zabawnie! 

Uczniowie otrzymali od gościa dedykację: „Idź swoją drogą”. Motto pani Oli, zachęca do rozwijania zainteresowań i odwagi. 

Było to pasjonujące spotkanie, za które dziękują uczniowie klas 2 a i 3 a. 



Red. Katarzyna Wergieluk 

Edyta Kalinowska - Hanka 

Zagłosuj na projekt „Baw się matematyką”

opublikowane: 15 cze 2018, 06:56 przez SP 4 Lubań   [ zaktualizowane 16 cze 2018, 10:52 ]

Nauczycielka naszej szkoły Elżbieta Soja zgłosiła do konkursu grantowego „mPotęga” dwa wnioski o dofinansowanie zajęć

- dla klas IV – VI projekt „Baw się matematyką”, w ramach którego uczniowie będą rozwiązywać i układać łamigłówki, projektować i budować modele z klocków i innych materiałów, budować wielościany techniką origami, tworzyć zabawki z papieru, projektować parkietaże, grać w gry planszowe, rywalizować w ramach Rodzinnych potyczek matematycznych.

- dla klas VII – VIII projekt „Frapująca matematyka”, w ramach którego będą poszukiwali matematyki w różnych dziedzinach, np. w muzyce, malarstwie, fotografii , architekturze , przyrodzie, ekonomii, życiu codziennym, rozrywce oraz zgłębią związane z nimi zagadnienia (np. symetria, wielościany, notacja wykładnicza, rzuty, skala, procenty, prawdopodobieństwo). Zastosują poznaną wiedzę rozwiązując zadania, wykonując prace plastyczne, projektując budowle przestrzenne, wykonując zadania Matematycznego Maratonu (konkurs z nagrodami). O wyborze tematów będą współdecydować uczestnicy projektu.

Zajęcia warsztatowe będą prowadziły dwie nauczycielki – matematyki i informatyki Elżbieta Soja oraz przyrody i plastyki Julianna Matyjewicz. Będą się one odbywały raz w tygodniu, po południu w październiku i listopadzie.

Oba wnioski uzyskały akceptację komisji i będą dofinansowane. Jednocześnie projekt „Baw się matematyką”, jako jeden z najwyżej ocenionych przez Kapitułę Konkursu ma szansę zdobyć w głosowaniu internetowym Nagrodę Publiczności w postaci dodatkowych 5 tys. zł na dowolny cel związany z edukacją matematyczną. W głosowaniu weźmie udział 30 najlepiej ocenionych przez Kapitułę projektów (po 15 w każdej kategorii). Głosowanie internetowe potrwa od piątku 15 do 29 czerwca 2018 roku! W czasie głosowania każda osoba będzie mogła oddać 1 głos raz na 24h. Wygrają  dwa projekty - po jednym w każdej kategorii.

Głosowanie będzie miało miejsce na stronie http://mpotega.pl/glosowanie/. Liczymy na Państwa pomoc w zdobyciu Nagrody Publiczności.

Aby zagłosować należy:

  • ·         zarejestrować się na stronie http://mpotega.pl/glosowanie/ (podać e-mail i hasło)
  • ·         zalogować się na poczcie e-mail i aktywować  adres
  • ·         na stronie http://mpotega.pl/glosowanie/oddać głos na dwa projekty (w dwóch kategoriach) – raz dziennie od 15 do 29 czerwca

Referendum SU

opublikowane: 14 cze 2018, 12:37 przez SP 4 Lubań   [ zaktualizowane 16 cze 2018, 10:53 ]

W poniedziałek 21 maja 2018 w szkole zostało przeprowadzone referendum dotyczące przedstawiania na apelach porządkowych wzorowych uczniów. Ankieta była skierowana do klas IV - VII.  W referendum, składającym się z trzech pytań,  udział wzięło 341 uczniów.

Na pytanie 1 - Czy jesteś za tym, aby podczas apeli porządkowych wyczytywać nazwiska uczniów wzorowych? - zdecydowana większość, bo aż 260 uczniów, odpowiedziała twierdząco. Osoby przeciwne takiemu wyróżnianiu odpowiadały dodatkowo na pytanie 2. miały do wyboru:

a) nie chcesz wcale,

b) chcesz, aby nazwiska były umieszczane na stronie internetowej szkoły,

c) chcesz, aby nazwiska były umieszczane na tablicy SU,

 d) inna forma.

Spośród 81 głosów aż 31 uczniów wcale nie chciało wyróżniać wzorowych, 12 umieściłoby ich nazwiska na stronie internetowej, a 14 na gazetce Samorządu Uczniowskiego. Były również głosy za wypisaniem nazwisk wzorowych uczniów i na stronie internetowej, i na gazetce.

Pytanie 3. dotyczyło tytułu, jaki chcieliby nadawać najlepszej uczennicy i najlepszemu uczniowi w danym roku szkolnym. Propozycji było bardzo dużo. Do najciekawszych można zaliczyć "Mega mocny", "Mega mistrz", "Młody Noblista", "Debeściak", "Wielki Mistrz", "Błyszcząca Gwiazda", "Mózgowiec Roku" czy "Uczeń na plus". Spośród podanych propozycji nauczyciele wybrali tytuł "Najlepszy z najlepszych" dla chłopca i "Najlepsza z najlepszych" dla dziewczynki.

Na koniec roku szkolnego para najlepszych uczniów otrzyma statuetki z takimi właśnie tytułami.

 

 

opiekun SU B. Kwiecińska

fotografie

1-10 of 139