Jesteśmy Szkołą 2.0

opublikowane: 3 lip 2012, 11:23 przez SP 4 Lubań
We wrześniu nasza szkoła przystąpiła do akcji Szkoła z klasą 2.0. Celem programu było wypracowanie zasad dotyczących korzystania z nowoczesnych technologii informacyjno – komunikacyjnych (TIK) w edukacji.

Na początku przeprowadziliśmy debaty klasowe. Uczniowie rozmawiali między innymi o bezpieczeństwie w sieci, korzystaniu ze stron internetowych oferujących gotowe wypracowania, podpisywaniu prac, które zamieszczają w sieci, o tym , by na lekcjach w mądry sposób można było wykorzystywać komórki np. funkcje kalkulatora, możliwość robienia zdjęć, czy nagrywania krótkich filmików z przedstawianych scenek, uczniowie marzą o projektorach  i tablicach interaktywnych w każdej klasie. 

Z wnioskami z dyskusji klasowych przedstawiciele klas przyszli 1 grudnia na debatę szkolną i wypracowali Kodeks 2.0, który z małą zmianą zatwierdzono na posiedzeniu Rady Pedagogicznej.

W I semestrze nauczyciele realizowali zadania TIK, aby w praktyce przetestować zasady kodeksu:

  • Uczniowie klas IV ćwiczyli dzielenie pisemne w pracowni komputerowej, wykorzystując gry edukacyjne.
  • Podczas zajęć koła historyczno – europejskiego przygotowywali się do tematu dotyczącego praw człowieka, szukając w Internecie artykułów mówiących o przypadkach łamania praw człowieka w Polsce i na świecie. Uczniowie mieli nauczyć się krytycznego patrzenia na informacje zamieszczone w sieci.
  • Na stronie internetowej naszej szkoły stworzyli zakładkę " Kącik literacki", gdzie zamieszczali najlepsze prace literackie uczniów. 
  • Utrwalali rozwiązywanie zadań tekstowych związanych z zamianą jednostek wykorzystując możliwości tablicy interaktywnej. 
  • Czwartoklasiści na kole informatycznym wykonywali prezentacje multimedialne.
  • Szukali w Internecie informacji na temat szkodliwości palenia papierosów i na podstawie tych informacji sporządzali notatkę w ciekawej formie (mapa myśli, tabela, wykres, komiks, rysunek, plakat), niektórzy wykonali pracę na komputerze i przesłali ją na nauczycielowi pocztą elektroniczną.
  • Otrzymywali od nauczyciela zadanie drogą elektroniczną, szukali zasad netykiety, wyjaśniali, dlaczego warto je stosować, tworzyli katalogi ciekawych stron edukacyjnych, grali w komputerową grę ortograficzną. 
  • Gromadzili materiały do kolejnego numeru gazetki szkolnej "Czwórka na piątkę". 
  • Szukali w Internecie informacji nt. bezpiecznych ferii, propozycji zabaw na śniegu oraz tworzyli (indywidualnie lub w grupach) mini prezentacje, łamigłówki na zimowe wieczory. Pamiętali o podaniu źródeł, z których korzystali.

W tym samym czasie chętni uczniowie zakładali Blogi 2.0 i prowadzili je przez cały czas trwania akcji.

W II semestrze nauczyciele zaproponowali uczniom udział w projektach 2.0:

  • Uczniowie przygotowali przedstawienie parateatralne pt. „Obiad czwartkowy”. Aparatami komórkowymi wykonywali zdjęcia, na których dokumentowali przygotowanie kostiumów, przekazywali informacje również droga mailową. 
  • Wykonali przewodnik po Lubaniu - Lubań w oczach ucznia. Korzystali z różnych źródeł informacji, porządkowali i selekcjonowali zebrane informacje. 
  • Poznawali historię klasztoru Sióstr Marii Magdaleny od Pokuty, okazją były obchody 150 Rocznicy Konsekracji Kościoła św. Trójcy. z którym zakon jest związany od setek lat. 
  • Członkowie koła fotograficznego zgłębiali tajniki programu GIMP, a efekty swojej pracy prezentowali na stronie koła. 
  • Realizując projekt "Music at my school" tworzyli prezentacje w Power Point, umieszczali ankiety w Internecie, wykonywali zestawienia list przebojów, plakaty, komunikowali się między sobą oraz z nauczycielem przy pomocy e-maili, komunikatora Gadu-Gadu oraz portali społecznościowych (nk, facebook). 
  • Uczniowie realizujący Projekt „ W świecie Leonarda da Vinci” przygotowali między innymi film, który powstał zgodnie ze sztuką, tj. od pomysłu, poprzez scenariusz, dobór rekwizytów, miejsc, aż po montaż. 
  • Tworzyli książki, komiksy, gry planszowe w wyniku projektu "Jesteśmy twórcami... Poznajemy baśnie i legendy polskie". 
  • Wycieczkę do Warszawy zrealizowali jako część projektu „Wawa Fun, czyli przygoda z Warszawą”, przed wycieczką szukali informacji o Warszawie i prezentowali je innym uczniom, podczas wycieczki wykonywali zdjęcia i filmy, które pokazali na zebraniu rodziców, na Festiwal Projektów przygotowali Centrum Nauki na Kopernika z ciekawymi doświadczeniami.

Dwa zadania realizował dyrektor szkoły:

  • Zostało założone w szkole wi-fi. W każdej klasie jest dostęp do Internetu i każdy nauczyciel może na zajęciach z niego korzystać. Wcześniej dostęp do Internetu był tylko w niektórych klasach, nauczyciele mogli na lekcjach korzystać z Internetu tylko w wybranych klasach i zmuszeni byli zamieniać się na czas zajęć gabinetami. 
  • Została zmieniona i rozbudowana szkolna strona internetowa. Wszyscy mogą tu zamieścić ciekawostki i wszyscy znajdą tu coś dla siebie. Ciągle się rozrasta, ma coraz więcej "twórców". Z rozmów z rodzicami, nauczycielami i uczniami wynika, że strona się bardzo podoba.

Wszystkie zadania podsumowaliśmy podczas Festiwalu 2.0, który towarzyszył festynowi rodzinnemu „Bawimy się z pasją”. Udział w programie pomaga rozwijać umiejętności samodzielnego myślenia, odpowiedzialnego korzystania ze źródeł i wykorzystywania wiedzy w praktyce.

Efektem całorocznej pracy jest otrzymany Certyfikat Szkoły 2.0.

 

Comments