Klasa IVc i Va na wycieczce w OPN - Krakowie -Wieliczce i Wadowicach

opublikowane: 15 cze 2014, 08:37 przez SP 4 Lubań
Pierwszego dnia naszej wycieczki byliśmy w OPN i choć jest on naj­mniej­szym tego typu chro­nio­nym obsza­rem w Pol­sce to z pew­no­ścią należy do naj­bar­dziej uro­kli­wych w naszym kraju. W trakcie wędrówki widzieliśmy malow­ni­cze zabytki, cie­kawe ścieżki i szlaki, piękne for­ma­cje wapienne oraz liczne przy­kłady buj­nej flory oraz fauny. Ogromne wrażenia zrobiła na nas Jaskinia Łokietka, gdzie poznaliśmy ciekawą historię związana z tym miejscem. Kolejnym miejscem na naszej wycieczce był Kraków, który jest jednym z najstarszych miast Polski. Nasze zwiedzanie rozpoczęliśmy od Zamku Królewskiego, który leży na Wzgórzu Wawelskim przy lewym brzegu Wisły. To siedziba wielu władców naszego państwa. Katedra na Wawelu to najważniejszy kościół w Krakowie, miejsce pochówku wielu królów Polski (m.in. królowie Stefan Batory, Władysław IV Waza, Zygmunt II August, August II Mocny, Zygmunt III Waza czy Jan Kazimierz Waza), biskupów oraz znanych i wybitnych osób jak Adam Mickiewicz czy Juliusz Słowacki. W centralnym punkcie katedry znajduje się relikwiarz ze szczątkami św. Stanisława. W trzecim i ostatnim dniu zwiedzaliśmy Kopalnię Soli „Wieliczka” - to jeden z najcenniejszych zabytków kultury materialnej i duchowej na ziemiach polskich, rocznie odwiedzany przez ponad milion turystów z całego świata. To także zabytek klasy światowej, wpisany jako jeden z pierwszych dwunastu obiektów na Listę Światowego Dziedzictwa Kulturalnego i Przyrodniczego UNESCO. Ostatnim punktem naszej wycieczki było miasto najbardziej bliskie wszystkim Polakom - Wadowice, miejsce narodzin św. Jana Pawła II. W skład muzeum wchodzi dawne, dwupokojowe mieszkanie Wojtyłów, złożone z sypialni i salonu oraz kuchni. Z wyposażenia z czasów zamieszkania przez rodzinę Wojtyłów pochodzi oryginalny kaflowy piec kuchenny, a także parę naczyń, półka, stolik i kosz na bieliznę. Również portrety rodzinne powróciły na swoje pierwotne miejsce. Mieliśmy okazję zobaczyć głównie fotografie Karola Wojtyły i jego rodziny, kopie świadectw szkolnych i dyplomów, jak i dokumenty z życia studenckiego, a potem kapłańskiego w Krakowie i Watykanie, a także cztery jego sutanny z różnych etapów kariery duchownej: kapłańska, biskupia, kardynalska, papieska, ale także czapkę i modlitewnik. Wiele zdjęć które zobaczyliśmy były autorstwa osobistego fotografa Jana Pawła II Adama Bujaka. Podziwialiśmy również sportowo - turystyczne zainteresowania Karola Wojtyły: jego narty, wiosło i plecak, Jednak największe wrażenie zrobiła na nas ekspozycja związana z zamachem na Jana Pawła II, a potem wystawa związana z pogrzebem i sala wypełniona listami kierowanymi do Jana Pawła II. Na zakończenie tak udanej wycieczki smakowaliśmy słynnych na cały świat „kremówek papieskich”, które oczywiście przywieźliśmy ze sobą do Lubania.